ظهور313

بایگانی

امامت از اصول دین است.

احمد ابراهیمیان | چهارشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۳، ۰۲:۳۳ ب.ظ

«امام»به معنای پیشوا و جمع آن «ائمه» است.در حقیقت به آنچه از او پیروی می شود امام می گویند؛ خواه کتاب باشد یا انسان،حق باشد یا باطل.

 1- خداوند در حجه الوداع،پیامبر را مخاطب قرار داده و می فرماید :«یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس و الله لا یهدی القوم الکافرین»(سوره چاثیه آیه 24) ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است به مردم برسان و اگر چنین نکنی،رسالت خدا را انجام نداده ای (و رسالت تو بی سرانجام است) وبدان که خداوند تو را از خطرات احتمالی حفظ می کند و خداوند کافران را هدایت نمی کند.

2-در روایات متعدد یکی از امور زیر بنایی و اساسی اسلام ،امامت و ولایت معرفی شده است ،چنانکه در کتاب وسائل الشیعه آمده که می فرماید: بنا و اساس اسلام بر چند موضوع استوار است و ولایت و رهبری را از اساسی ترین آنها می داند ، از جمله :امام باقر(ع) می فرماید:«بنی الاسلام علی خمسه اشیاء: علی الصلاه و الزکاه و الحج و الصوم و الولایه » بنای اسلام بر نماز،زکات ،حج ،روزه و ولایت استوار است. زراره که از شاگردان  بزرگوار امام بود،می پرسد: کدام یک از این امور مهم تر است ؟امام می فرمایند :ولایت از همه مهم تر است وسپس چنین توضیح می فرماید:«لانها مفتاحهن و الوالی هو الدلیل علیهن» زیرا ولایت،کلید سایر مسائل است و والی نقش رهبری و هدایت مردم را به دیگر موارد دارد.

توحید که اولین اصل دین است ،زمانی نمادین می شود که حاکم جامعه ،امام معصوم باشد و گرنه به جای توحید،شرک و طاغوت سبز می شود. نبوت و شریعت زمانی پا بر جا می ماند که رهبری معصوم آن را حفظ کند و گرنه با خرافات و تحریف و بدعت و سلیقه های شخصی آمیخته شده و وحی از اعتبار می افتد؟اصولا جامعه بدون قانون و رهبر حق،مساوی با جنگل است و هر یک از قانون و رهبر مکمل یکدیگر و جدایی ناپذیرند؟شناخت و توجه به معاد و آشنائی با مسائل ملکوتی آن،جز از طریق امام معصوم امکان پذیر نیست.امامت است که به نماز جان می دهد ،به حج و روزه جهت می دهد،به جهاد مشروعیت می دهد و فرائض الهی را احیا می کند. امام همانند کارخانه برق به همه لامپ ها نور و روشنایی می دهد.آری مسدله رهبری و امامت و نقش آن در نظام جامعه اسلامی و حفظ و استقرار قانون جای هیچ گونه تردید و گفتگوئی نیست.

  • احمد ابراهیمیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی