ظهور313

بایگانی

نقش الگویی حاکمان

احمد ابراهیمیان | پنجشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۳، ۰۱:۳۷ ب.ظ

خداوند در سوره توبه به مسلمانان فرمان می دهد که در میدان مبارزه و جهاد،رهبران و فرماندهان کفر و ریشه های آنان را هدف قرار دهید:«فقاتلوا ائمه الکفر»پس با پیشوایان کفر نبرد کنید.در سخنان پیشوایان معصوم نیز به این مهم توجه شده است.حضرت علی(ع)می فرماید:«الناس بامرائهم اشبه منهم بابائهم»شباهت مردم به رهبرانشان، از تاثیر پذیری آنها از پدران و مادرانشان بیشتر است.؟ در روایتی دیگر می خوانیم :«الناس علی دین ملوکهم»دین مردم بر طبق دین رهبران و حاکمان آنان است .پپیامبر اسلام فرمودند:«صنفان من امتی اذا صلحا صلحت امتی و اذا فسدا فسدت امتی» دو دسته از امت من اگر صالح شوند همه صالح می شوند  و اگر فاسد شوند همه فاسد می شوند.سوال کردند آن دو دسته کیانند؟ پیامبر فرمود:«الفقهاء و الامراء»دانشمندان و حاکمان

حدیثی مهم

امام باقر می فرماید:«قال الله تبارک تعالی:لاعذبن کل رعیه فی الاسلام دانت بولایه کل امام جائر لیس من الله و ان کانت الرعیه فی اعمالها بره تقیه و لا عفون عن کل رعیه فی الاسلام دانت بولایه کل امام عادل من الله و ان کانت الرعیه فی انفسها ظالمه مسیئه»

خداوند می فرماید: هر جمعیتی که رهبری فردی ستمگر را بپذیرند ،مورد عذاب و غضب من هستند گرچه آنان خود با تقوا و نیکوکار باشند و هرگاه مردم رهبری امام عادلی را بپذیرند مورد لطف و عفو من هستند گرچه آنان به خود ظلم کرده و دارای رفتار بدی باشند.از این حدیث بسیار عالی ،استفاده می شود که /انچه مهم تر از عمل است،پذیرش ولایت پیشوای عادل است.همان گونه که هرگاه راننده اتوبوس ،فردی عاقل و با تجربه و سالم باشد این اتوبوس به منزل می رسد گرچه بعضی مسافران،پوست پرتقال و ته سیگار در ماشین ریخته و یا با لباس کثیف و کفش پاره در آن نشسته باشند.اما هرگاه راننده و هدایت کننده اتوبوس،شخصی ناسالم و یا مست یا کور باشد، سرنوشت مسافران نابودی است گرچه تمام مسافران بهترین لباس و کفش را پوشیده باشند.آری،آنچه در حرکت اصالت دارد رهبری و مسیر حرکت است نه قیافه و ژست و اعمال جزئی. در قرآن امده است:«و من اضل ممن اتبع هواه بغیر هدی من الله» کیست گمراه تر از کسی که پیرو هوس خود باشد و هدایتی از طرف خدا او را هدایت نکند. در حدیثی ذیل آیه می خوانیم: هر که مکتب و دین خود را بر طبق سلیقه و رای خود قرار دهد و از امام حقیقی اطاعت نکند، مشمول این آیه شده و گمراه ترین افراد است.در حدیث دیگر می خوانیم:کسی که زیاد عبادت کند، ولی امام و رهبر حقی نداشته باشد، سعی و تلاش او مردود و در حقیقت گمراه است و خدا نیز دشمن عبادت و اعمال اوست.«و الله شانیء لا عماله»


  • احمد ابراهیمیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی